A legbiztonságosabb és számotokra is megfelelő gyerekülést kiválasztani nagy felelősség, és alapos körültekintést igényel. Szerencsére a szigorú szempontrendszerű, német ADAC teszt segítséget nyújt ebben. Cikkünkből megtudhatod, mely gyerekülések szerepeltek sikeresen a teszten!

Az ideális gyerekülés megtalálása az egyik legfontosabb lépése a babakellékek beszerzésének. Hiszen nagy valószínűséggel már a kisbabád első útja hazafelé is autóban történik majd! A jó gyerekülésnek sokféle szempontnak kell megfelelnie. A legfontosabb persze, hogy megóvja a gyermeked testi épségét balesetkor. De egy rossz konstrukciójú gyerekülésben már egy nagyobb fékezés is elég ahhoz, hogy kisbabád feje rosszul lendüljön, és esetleg valamelyik csigolyája elmozduljon. De hogyan mehetsz biztosra a gyerekülés kiválasztásakor, és hogyan találhatod meg a hatalmas kínálatban a legmegfelelőbbet? Ebben segít neked a legendásan megbízható ADAC gyerekülés teszt.

Mi is az ADAC, és miért híres a gyerekülés tesztjük?

Az ADAC az 1903 óta működő német autóklub, amely hagyományosan évente kétszer (tavasszal és ősszel) végez autó, gumiabroncs és gyerekülés teszteket, és publikálja annak eredményeit. Az ADAC bizottsága szigorúbb, mint az európai uniós normarendszer, ezért sok olyan ülés található a piacon, amit a hatóságok engedélyeztek, de az ő tesztjükön nem ment át. Szóval ha biztosra akarsz menni, akkor érdemes az ADAC-teszt eredményeit szem előtt tartani!

Mik a gyerekülés teszt kritériumai?

A teszt során az összes gyerekülés modellt ugyanabba az autótípusba helyezve (ez 2020 óta egy Volkswagen Polo VI) vetik alá frontális és oldalirányú töréstesztnek. A vizsgált modelleket az alapján kategorizálják, hogy hány éves korig lehet használni – de mivel az egyező életkorú gyerekek magassága és súlya közt nagy különbségek lehetnek, ezért többféle méretű és súlyú töréstesztbábuval hajtják végre a tesztet.

A tesztek során a bizottság a biztonságot, a használhatóságot, az ergonómiát, a károsanyag-tartalmat és a tisztíthatóságot szokta pontozni (a 2022 őszi teszten a tisztíthatóságot nem vették figyelembe a végső pontszám megállapításakor). 

  • Biztonság: természetesen ez a legfontosabb kritérium, hogy az ülés megvédje a gyermek testi épségét.
  • Használhatóság: azt nézik, mennyire könnyen tudja használni a szülő, mennyire egyszerű az ülés behelyezése, a kapcsok, övek, stb. kezelése.
  • Ergonómia: itt az a szempont, hogy mennyire érezheti magát kényelmesen a gyerek hosszabb távon, és mennyire valósulhat meg – adott keretek közt persze – a szabad mozgás.
  • Káros anyagok: az ülések anyagában rejlő káros anyagok már a bőrrel érintkezve is bejuthatnak a gyermek szervezetébe. A 2022-es teszten a vizsgált modellek nagy része a károsanyag-tartalom miatt esett ki.
  • Tisztíthatóság: aki adott már nyűgös-éhes totyogó kezébe pufit, hogy kibírja hazáig, az tudja, miért fontos ez. Minden szülő értékeli a könnyen levehető és mosható huzatot.

A pontozás

A pontozás során a fenti kritériumokra adott pontokat összesítik, és ebből jön ki az összpontszám. Az ADAC esetében minél kisebb az összpontszám, annál jobb a modell értékelése:

  • 0.6-1.5 – kiváló
  • 1.6-2.5 jó
  • 2.6-3.5 közepes
  • 3.6-4.5 elégséges
  • 4.6 elégtelen

A 2022-es ADAC teszt eredményei

Az alábbiakban bemutatjuk azokat a 2022-es ADAC teszten jól szerepelt gyerekülés modelleket, amik a mi kínálatunkban is beszerezhetőek. Mindegyik modell mellett megtalálod az ADAC teszten elért pontszámát is.

Babahordozók egyéves korig

Ezek a gyerekülések kifejezetten a legkisebbekre vannak szabva. A Maxi-Cosi Cabriofix i-Size (1.7 pont) esetében extra párnázás és gerinckímélő betét gondoskodnak a fokozott biztonságról. Szuperkönnyű súlya és egyszerűen installálható váza révén zökkenőmentesen kiemelheted az autóból vagy a babakocsiról, ha épp bealudt a bébi. Biztonsági övvel és Isofix-szel is rögzítheted az autóba, a körbeölelő szűkítőpárna segítségével egészen újszülött kortól kényelmet nyújt, és megfelel a legfrissebb i-Size előírásoknak. 

Babahordozók 1,5 éves korig

Itt még ugyancsak babahordozókról van szó, de annak az akár másfél éves korig használható kategóriájáról. A Cybex Aton B i-Size (1.9 pont) kiemelkedő oldalirányú ütközésvédelemmel rendelkezik, állítható fejtámlája pedig követi a gyerkőc növekedését akár 24 hónapos korig is. XXL méretű, UPF 50-es kupolája árnyékot biztosít nyári csavargások idején is. A Cybex Cloud Z2 i-Size (2.1 pont) fekvő pozícióba is dönthető, hogy a ded kényelmesen tudjon pihenni útközben, Z2 bázistalpa pedig elforgatható az ajtó irányába, így megkönnyítve a gyermek ki- és beemelését.

Gyerekülés 4 éves korig

A Maxi-Cosi Pearl 360 (2.1 pont) körbeöleli a babádat, és újszülött kortól egészen 4 éves koráig használható. Megbízható és időtálló elemei gondoskodnak arról, hogy ez idő alatt végig számíthass rá, akár a gyermek biztonságáról, akár kényelméről van szó. Technológiája révén bármerre tudod forgatni a talprészen, ami eléggé megkönnyíti a kicsi ki- és beköltöztetését. Menetiránnyal szembe és annak háttal is rögzíthető.

Gyerekülés 7 éves korig

A Cybex Anoris T i-Size modell (1.5 pont) forradalmi újdonságot jelent a gyermekek utaztatásában, nem csoda, hogy a 2022-es ADAC teszten is a legjobb pontot szerezte. Az első olyan gyerekülés, aminek saját beépített légzsákja van, ami +50% védelmet jelent, és menetiránynak megfelelően is akkora védelmet nyújt, mint a menetiránynak háttal behelyezett ülések. Így már egészen kicsi (akár 15 hónapos) kortól felveheted a szemkontaktust visszapillantó tükörből az ülésben kényelmesen nézelődő gyerkőccel.

Gyerekülés 12 éves korig

A Maxi-Cosi Titan Pro ülést (2.5 pont) úgy alakították ki, hogy hosszú éveken keresztül, akár 15 hónapos kortól 12 éves korig bírja a használatot. A legújabb G-Cell 2.0 és AirProtect ütközéselleni védelmi technológiával van ellátva, dönthető és állítható szerkezeti elemei pedig gondoskodnak arról, hogy a gyerkőc bármilyen korban élvezhesse a hosszabb utakat is.

Az ADAC mindig a legújabb modelleket vizsgálja. Ezért ha egy modellt nem találsz az aktuális 2022-es listában, de korábban már jól szerepelt az ADAC teszten, akkor természetesen ugyanúgy megbízhatsz benne. Érdemes átnézni gyerekülés-vadászat során az előző évek ADAC-teszteredményeket is. Hogy megkönnyítsük számodra a keresést, összegyűjtöttük neked a nálunk kapható összes gyerekülés modellt, ami jól teljesített az ADAC teszteken.

“Milyen gyerekülést válasszak?”

Az ADAC-teszt kritériumain túl számos olyan szempont van, amik meghatározzák az ideális gyerekülés kiválasztását.

Isofix-es kialakítás: 2011-től kötelező minden új autóba Isofix-et beszerelni, aminek segítségével a gyerekülést az autó karosszériájához tudjuk rögzíteni. Ha ennél régebbi az autónk, akkor előfordulhat, hogy nincs benne ilyen fix rögzítési pont. Ez esetben (egyes autótípusok esetén) vagy utólag bele tudunk építtetni ilyen kiegészítést, vagy a 3 pontos biztonsági öv segítségével rögzítjük az ülést. Meg kell jegyezni, hogy a statisztikák szerint 30%-ra rúg a biztonsági övvel rosszul bekötött gyerekülések aránya, ami nem túl megnyugtató. Mindenesetre ha régebbi autód van, első lépésként győződj meg róla, hogy rendelkezik-e Isofix-es kialakítással.

A gyerekülés mérete: ha a gyerekülésed szélesebb, mint az autó ülése, akkor instabilabbá válhat egy nagyobb rázkódáskor. Ezért érdemes lemérni az autóülésed szélességét, mielőtt gyerekülés-keresésbe kezdenél. Ha több gyerekülés kerül egymás mellé, ott sem mindegy, hogy mennyi helyet foglal el az egyes ülés.

A gyerekülés iránya: Kisebb babákat (másfél-két éves korig) ajánlott menetiránynak háttal utaztatni, így még jobban védve őket. Ütközés esetén ugyanis ekkor az arányaiban nehezebb fejecskéjük ekkor nem előrecsuklik a még gyenge nyaki tartóizmokról, gerincsérülést okozva, hanem hátrafele ütődik, a gyerekülés támlájába. Néhány gyerekülés típus mindkét irányba beköthető, valamelyik viszont csak egyikbe. Ha az első hónapokban-évben babahordozóban szállítod a picit – amire a nálunk kapható Travel System babakocsi modellek hordozórésze tökéletesen alkalmas – vagy kifejezetten csecsemőkre tervezett gyerekülésben, mint amiket fentebb mutattunk be, akkor utána már elég olyat választanod, amit csak menetiránynak megfelelően lehet beállítani. 

Forgathatóság: néhány modell – a megfelelő talprésszel – elforgatható oldalra, hogy egyszerűbben tudd kivenni vagy betenni a csöppséget. Ha ez is szempont számodra, akkor ezt is érdemes már a kiválasztás elején figyelni. A szintén ADAC-teszten sikeresen teljesítő Joie i-Spin 360 R gyerekülésünk például egy kézzel is könnyedén körbeforgatható, kényelmesebbé téve a ki-és beemelést mindkét fél számára.

Biztonsági öv hossza: Ha nem Isofix-es megoldással rögzíted a gyerekülést, akkor érdemes leellenőrizni a biztonsági öv hosszát kihúzott állapotban, ugyanis előfordulhat, hogy nem kompatibilis a gyerekülés méretével.

Kényelem: az sem utolsó szempont, hogy a gyermek is komfortosan érezze magát az ülésben, ellenkező esetben ugyanis minden utastárs a kárát látja a kellemetlenségeknek. Szerencsés, ha nem fülled be a tarkója és a háta az extrán párnázott háttámlába. Maxi-Cosi Titan Pro modellünknél például speciális ClimaFlow panelek és légáteresztő szövetek segítik a levegő keringését, hogy a gyerkőc kényelmesen ülhessen benne télen-nyáron egyaránt. Érdemes továbbá figyelni, hogy mennyire könnyen tisztítható a gyerekülés, hiszen ha valami, akkor ez tuti folyamatosan kapja majd a kiképzést.

 

Amint a fentiekből is kitűnik, a tökéletes gyerekülésnek sokféle szempontnak kell megfelelnie. Ha még mindig bizonytalan vagy, látogass el két budapesti üzletünk valamelyikébe, ahol munkatársaink szakszerű és személyre szabott tanácsokkal tudnak segíteni a megfelelő döntésben!

Ha megvan a tökéletes gyerekülés, akkor se gondoljuk azt, hogy ezzel mindent megtettünk a biztonságos autózás érdekében: ha nem megfelelően állítjuk be a széket, vagy kötjük be az apróságot, a világ legprofibb ülése sem fogja teljesen megvédeni egy esetleges balesetkor. Ezért tartsuk szem előtt, hogy minden egyes út esetén gondosan kössük be a csemetét. Persze itt nem kell nagyon bonyolult dologra gondolni: csak figyeljünk arra, hogy minden pánt és csat a helyén legyen, és ne legyen se túl laza, se túl szoros a pánt. Előbbi esetben nem tartja jól a bébit egy ütközés vagy fékezés esetén, utóbbi esetben pedig a gyermek nemtetszésének fog teli tüdőből hangot adni. Ami nem elég, hogy a te idegeidnek is gázfröccsöt ad, de ha ideges és defókuszált vagy, az a vezetésben is több veszélyforrást rejthet.

Gyerekülés szabályozása a KRESZ szerint

A gyerkőc autóban történő biztonságos utazását nem lehet félvállról venni – ezért ezt a jogszabályok is eléggé körülhatárolják. Mik a fő előírások a 2022-es KRESZ szabályzatban?

  • 150 cm-nél alacsonyabb, illetve 3 évnél fiatalabb gyermeket kötelező a súlyának és magasságának megfelelő gyermekülésben szállítani. 
  • A gyerekülést a külön erre kialakított rögzítési pontokhoz vagy az üléshez kell rögzíteni. A pontos rögzítési mód modellenként eltérő, ezért mindig nézd át az adott gyártó használati utasítását.
  • És természetesen nem csak az ülést kell rögzíteni, de a beleültetett gyereket is – szintén a gyártó használati utasítása alapján.
  • Anyósülésre menetiránynak háttal csak akkor rögzíthetsz gyerekülést, ha ahhoz az üléshez nem tartozik légzsák, vagy ki van kapcsolva.

Szóval a KRESZ annyit követel meg, amennyit a józan paraszti ész amúgy is sugall. (Remélhetőleg már senki nem tartja jó ötletnek akár csak egy saroknyit is úgy autózni, hogy a kisbaba az ölében van…) Mint a gyerekek biztonságának többi kérdésében, úgy itt is jó, ha megtaláljuk az arany középutat: nem kell túlságosan rástresszelni a témára, de megfelelő időt és energiát érdemes ráfordítani, hogy megtegyük a szükséges óvintézkedéseket. 

Összefoglalva, ha 

  • sikerül olyan gyerekülést beszerezned, ami megfelel a magas szintű ADAC biztonsági követelményeknek, 
  • helyesen rögzíted benne a kicsit, 
  • és felelősségteljesen viselkedsz az utakon, 

akkor minden tőled telhetőt megtettél.

Jó autózásokat kívánunk!