Szomorú, szürke, nyirkos, latyakos, csípős időjárás és a rendszeres gyerekközösség lényegében egyenlő a náthával. Bármennyire is szeretnék gondos Anyukaként eljárni sajnos be kell látnom, hogy biztos módszer a meghűlés és a nátha elkerülésére sajnos nincs. Így inkább csak arra próbálok törekedni, hogy a tőlem telhető módon és eszközökkel próbáljuk meg amennyire lehet megelőzni a mindannyiunk számára kellemetlen tünetek a kialakulását.

Megelőzés = az immunrendszer védelme

A megelőzés lényege igazából a szervezet immunrendszerének védelme. Bár ezt nem szabadna szerintem, hogy tűzoltás szerűen az évnek csak ebben a szakaszában történjen, de kétségtelen hogy ilyenkor érdemes tudatosan jobban odafigyelni rá. A rendszeres friss levegő, az elegendő alvás vagy a vitaminokban gazdag étkezés mind mind hozzájárulhatnak a gyerkőc szervezetének egészséges működéséhez. Egy kis odafigyeléssel pedig az egész év során jól felépíthetjük a kisbabánk ellenálló-képességét, és felkészíthetjük erre a rizikós időszakra.

Táplálkozás

Nálam a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb alapelv Áron etetésében, hogy próbálom kerülni a túl sok cukrot; nem csak azért mert alapvetően nem túl egészséges, hanem mert gátolja az immunrendszer működését. A baktériumok és a vírusok számára ugyanis a cukor kiváló táptalajt nyújt a szaporodáshoz. Ha pedig mégis cukorhoz kell nyúlni, mert az adott étel megkívánja, akkor inkább próbálok a finomított cukrok helyett természetes, gyümölcsökből és zöldségekből származó cukrokat választani.

A másik alapelv, amire még érdemes figyelni szerintem (különösen az évnek ebben az időszakában), hogy az antioxidánsok kulcsfontosságúak az egészséges sejtek és az egészséges immunrendszer fenntartása szempontjából. A kelkáposzta, a spenót, a brokkoli, a kelbimbó vagy a sárgarépa például rengeteg szabadgyök-pusztító összetevőt tartalmaz csak úgy, mint a gránátalma, a fekete vagy a vörös áfonya például. A zöldségfélékből én főleg főzelékeket készítek, míg az említett gyümölcsöket joghurthoz szoktam adni vagy esetleg a zabkását ízesítem velük.

Vitaminok

Az őszi, téli betegségek kivédése érdekében a kisgyerek immunrendszerét erősíthetjük még úgy is, hogy igyekszünk növelni a vitamin és a probiotikum bevitelt amellett persze, hogy próbáljuk az adalékmentes élelmiszereket előnyben részesíteni. A különböző vitamin készítményekből rengeteg féle kapható, és én nem szeretnék egyiknek sem reklámot csinálni, inkább azt emelném ki, hogy a téli hónapokban érdemes D-vitamin kiegészítőt szedni, amiből ebben az időszakban kevesebb termelődik a szervezetünkben, hiszen nem vagyunk annyit a szabadban. Fontos szerintem még a C-vitamin bevitel is, bár erről megoszlanak a nézetek, hogy mennyire is van szerepe a náthás jellegű tünetek megelőzésében vagy kezelésében. Én mindenesetre hiszek benne, és a különböző készítmények szedésének a hatásossága szerintem nagyrészt ezen múlik.

Öltözködés

Ősszel és télen érdemes átgondolni a ?gyerekre egyel, több réteg ruhát adok, mint amennyit én veszek fel? mottót, mivel a babánk egészségét könnyen veszélyeztethetjük avval, ha túl sok ruha van rajta, amelyektől nehéz megszabadítanunk és végül csak jól beleizzadnak. A réteges, az időjárásnak megfelelő öltözködés, a jól szellőző, természetes anyagokból készült ruhák sokat segíthetnek, hiszen általuk elkerülhető az átizzadt, nyirkos ruha miatti áthűlés.

Friss levegő

Az immunrendszer erősítésének szerintem fontos eleme, hogy a gyerkőcöt rendszeresen friss levegőhöz juttassuk.  Egy kis játék, mozgás, séta vagy babakocsizás nálunk fontos részét képezi a napirendnek. Azt azért nem mondanám, hogy akár esik akár fúj, merthogy esőben azért inkább bent maradunk, de minden egyéb időjárási kihívás közepette a nap valamennyi részét kint töltjük a szabadban. A hangsúly persze itt is a megfelelő öltözéken van. Én próbálok arra is figyelni, hogy rendszeresen átszellőztessem a lakást, nem csak azért mert szeretem, ahogy az ablakon beáramló friss levegő körbejárja a helységeket, hanem mert ezzel megszabadíthatjuk a benti levegőt is mindenféle nem kívánatos bacitól.

Alvás

Egy másfél éves lurkónak még nagyjából napi 12-13 óra alvásra van szüksége. Én hiszek abban, hogy az alvás körüli tudatosság és következetesség is éppolyan fontos, mint például az egészséges táplálkozás, vagy akár a testmozgás esetén. Ezek a dolgok nem alternatívák, ezeknek szerintem együttesen kell jelen lenniük gyerkőceink életében, és természetesen a sajátunkéban is. Ezek mind együtt fontosak ahhoz, hogy egészségesek legyünk. Sokan alábecsülik az alvás jelentőségét, pedig a kialvatlanság, a fáradtság és az ebből adódó ingerültség nagyban csökkenthetik a baba immunrendszerének erősségét.

Higiénia

Mint tudjuk a náthát okozó vírusok cseppfertőzéssel terjednek, ezért járványveszélyes időszakban még jobban érdemes figyelnünk a baba körüli higiéniára, aminek az egyik alapvető eleme a gyakori kézmosás mind a gyerkőcnek, mind pedig a környezetének is. Ha nincs éppen kéznél szappan és víz, akkor én kézfertőtlenítőt szoktam használni, amiből jól bevált a folyékony és a törlőkendős változat is. Általában tartok belőlük néhányat a babatáskában és a babakocsi titkos zsebeiben is, hogy mindig kéznél legyenek. Otthon pedig igyekszem rendszeresen tisztítani és fertőtleníteni a gyakran használt felületeket, különös tekintettel a kilincseket, korlátokat és csapokat, bár ezeket inkább csak akkor teszem meg, ha van a családban olyan valaki, aki már elkapta bacit. Persze ezt sem szabad túlzásba vinni, hiszen a túlsterilizált baba sokszor még fogékonyabb lehet a fertőzésekre, szóval itt is mint a gyereknevelésben általában mindenben az arany középutat kellene megtalálni valahogy, vagy legalábbis törekedni rá. Egyébként nálunk ha valaki már elkapta náthát, akkor alapszabály, hogy az próbálja minimálisra szorítani az Áronnal való érintkezést. Persze egy családon belül senki nem vonul karanténba emiatt, de egyértelmű, hogy nem ilyenkor fogja legjobban puszilgatni a kisbabát vagy lenyalogatni a kanalát, poharát stb.

Mi Anyukák sokszor legszívesebben egy védőburkot húznánk a kisbabánk köré, hogy semmi rossz ne érhesse őket, de sajnos el kell fogadnunk, hogy nem tudjuk mindentől megóvni őket. Sőt miközben próbálunk minden szempontból biztonságos és védett környezetet teremteni nekik még arra is oda kell figyelnünk, hogy az ellenálló képességük se sérüljön a nagy igyekeztünkben. Ennek az egyensúlynak a fenntartása egy olyan sokrétű és bonyolult feladat, hogy sokszor szinte már lehetetlennek érzem, de azért rendületlenül próbálkozok.

Ezt a posztot Tabajdi Ildikó írta, aki az egyik nyertese a ? Keressük a Mamas & Papas Kismama bloggerét ? pályázatunknak. Fogadjátok szeretettel:)